Biciklom na posao, ali i dalje

Treba vam bicikl, ha? Evo na što trebate obratiti pozornost

Ne sjećam se kada sam zadnji puta išao autom na posao. Kažu da je u zdravome tijelu zdrav duh, pa se vodim time kako je ipak bolje malo prošetati ili voziti bicikl nego biti u prometnoj gužvi. Naravno, nisam jedini, a brojka onih koji se odlučuju kretati se po gradu na vlastiti pogon iz godine u godinu je sve veća.

Ako se tek spremate za biciklističku sezonu i planirate nabavku bicikla, lako je osjećati se pretrpano raznim modelima i markama. Uz velik izbor namjena, trgovina i svega čega se možete (i ne možete) sjetiti, mnogi jednostavno odu u trgovinu i kažu „Imam ovoliko novca. Dajte mi bicikl.“

Ne dovodim u pitanje stručnost osoblja u trgovinama, ali vjerujem kako je ipak bolje informirati se prije kupovine, kako biste olakšali i sebi i trgovcima posao (a moguće i ponešto uštedjeli tako što ćete nabaviti bicikl bliži vašim potrebama i željama).

Bicikl nije teško naći, ali nije ni lako izabrati pravi. Osobno mi iskustvo govori kako vrlo velik broj biciklista koje srećem u prometu vozi neku vrstu brdskog bicikla, ili one malo udobnije gradske. Kod djevojaka su popularni i takozvani cruiseri, a naći će se tu i fixie, trkalice ili cyclocross modeli. Što je prava stvar za vas? Pa, čini se kako ćete saznati.

Kočnice na fixie biciklu su više dekoracija nego funkcija

Iako dosta ljudi misli kako je brdski bicikl kralj svih prometala, često ga kupuju ljudi koji ga, blago rečeno, ne trebaju. Jedna od prvih stvari koje sam naučio od iskusnijih biciklista jest to da prije bilo kakve kupovine treba odrediti dvije stvari:

  • budžet
  • namjenu

Ovo se čini prilično jasno, ali mnogi zanemare ovu drugu stavku i odluke donose isključivo na temelju financija. Krivo. Ako si date malo truda vrlo vjerojatno ćete biti i više nego zadovoljni biciklom koji možda na prvu nije bio vaš odabir. Iako je, primjerice, ovaj Trek X-Caliber 9 vrlo „seksi“ i izgleda jako dobro, velike su šanse kako vam baš i ne treba ako ćete se voziti po centru ravničarskog grada kakav je Osijek.

Nije ni u ljubičastoj za baciti

Treba znati za što vam bicikl treba

Prema tome, valja prije svega znati što planirate činiti s vašim novim biciklom. Ako je riječ o samo povremenoj vožnji po gradu nikako ne trebate uzimati bicikl koji bi se bez ikakvih problema nosio sa šumskim putevima. Iako izgleda dosta dobro.

Prema tome, prije nego što krenete u istraživanje marki i modela dobro razmislite i budite iskreni sami prema sebi. Stavite na papir za što vam treba vaš novi bicikl i nemojte govoriti „Vozit ću se ja i po brdu.“ ako znate kako vjerojatno nećete.

Nakon što sastavite listu, znat ćete na što ciljate:

  • tip površine na kojoj najviše vozite ili planirate voziti
  • planirate li voziti cijele godine ili samo u proljeće i ljeto
  • koliko kilometara inače prelazite svakog dana, i planirate li duža putovanja
  • planirate li voziti u šumi, preko korijenja i po uskim stazama
  • mora li bicikl imati neke određene značajke, poput disk kočnica ili čeličnih vila

Nakon toga vam samo ostaje odrediti budžet i na konju ste. Odnosno, biciklu.

Naravno, kako imamo različite želje i potrebe, tako će i svatko imati svoju verziju ove liste. Ako postavite dovoljno dobra pitanja odgovori će se nametnuti sami od sebe. Ako se vozite do tržnice i natrag, za par tisuća kuna možete imati vrlo dobar udoban bicikl koji nije napravljen za velike udaljenosti ali će zato po gradu voziti bolje nego išta drugo.

Što veća korpa, to bolje za tržnicu.

Tourney, Alivio, Deore…

Kada znate odgovore na ova pitanja, vrijeme je da saznate i par stvari o takozvanim groupsetovima, odnosno prijenosima na biciklima. Većinom su Shimano, ali ponekad i SRAM. Izbjegnite seriju Tourney ako vam to budžet dopušta, jer je to ipak najniži rang opreme koju Shimano nudi. Naravno, što više u hijerarhiji idete, više novca ćete odvojiti.

Shimanova oprema za brdske i gradske bicikle izgleda ovako:

  • Tourney
  • Acera
  • Alivio
  • Deore
  • XT
  • XTR
  • Zee i Saint

Također, Shimano često prošlogodišnje modele stavlja jedan korak niže u ponudi, pa ćete tako moći kupiti set Alivio koji je zapravo samo preimenovani prošlogodišnji Deore.

Svaki mjenjač kojeg dobro održavate raditi će godinama.

Što je to commuter bicikl?

Kada imate neku ideju o tome za što vam treba bicikl i što ga pokreće, možete krenuti razmišljati o različitim vrstama. Ako trebate bicikl „za svaki dan“, toplo vam preporučam jedan od modela koji su napravljeni upravo za to, poput Konine serije Dew. Budući kako postoji čitav niz različitih namjena i vrsta bicikala, nema potrebe samo zaroniti u one „standardne“ okvire samo zato jer svi ostali to rade.

Upravo to razmišljanje dovelo je do razvoja takozvanih commuter bicikala, koji u slobodnom prijevodu služe za svakodnevni put na posao i obavljanje svakodnevnih zadaća u gradu. Ovi bicikli su inače lakši od brdskih, nemaju amortizere, i mnogo su agilniji te imaju nešto komforniju poziciju biciklista, kako biste što bolje jurili gradom od točke A do točke B.

Kvalitetan commuter poput Kona Deweya ili Trekovog Allanta neće biti u istom cjenovnom razredu kao što je to gore spomenuti X-Caliber, ali će vam dati i više nego što trebate u gradu. Ako trebate nešto solidno, kvalitetno i brzo a opet ne previše „mekano“, ovo su bicikli upravo za vas.

Kada se sjetimo kako je upravo prijevoz od točke A do B ono što velika većina vozača traži, vjerujem kako dobar bicikl ove vrste može riješiti gotovo sve vaše biciklističke muke, ukoliko one ne zahtijevaju vožnju po brdima, šumi ili na dulje cestovne relacije.

Kao ovaj Surly Karate Monkey, recimo

Najbolje od oba svijeta

Ako na oku imate nešto ipak malo robusnije, ali ne želite kotrljati teške amortizere i široke gume kakve inače pronalazimo na brdskim biciklima, postoji velik izbor hibridnih bicikala, koji su namijenjeni kako bi ponudili najbolje iz svijeta cestovnih i commuter bicikala, sa dozom vancestovnih mogućnosti koje vam nude popularni brdski bicikli.

Trekovi Dual Sport, Konin Splice, Cube Cross, Nature i Curve, Specialized Crosstrail, Giant Roam i drugi modeli spajaju geometriju brdskih bicikala i amortizere sa nešto užim gumama i lakšom konstrukcijom, kako biste mogli jednaku količinu zabave iskusiti i u gradskoj gužvi ali i na prašnjavoj seoskoj stazi. Ovi bicikli su zanimljiva alternativa za grad, budući da imaju amortizere koji će činiti vožnju udobnijom, ali nisu toliko glomazni kao „pravi“ brdski bicikli.

Trek 8.6 DS

Možda nešto totalno drukčije?

Iako ove dvije grupe bicikala pokrivaju velik dio tržišta, osobno me ni jedna nije privukla dovoljno kako bih postao vlasnik nekog od ovih modela. Kao i mnogi koje znam, želio sam brdski bicikl ali sam se u posljednji trenutak predomislio jer je nešto drugo zaokupilo moju pažnju.

To nešto je bio ciklokros. Naravno, nemojte misliti kako sam od tada postao zagriženi ciklokros profesionalac, ali taj sport je nekako u sebi sadržavao sve što sam htio od bicikla. Inače, ciklokros se vozi tijekom zime i jeseni, na kratkim stazama koje često imaju sve moguće kombinacije površina, od kamena do blata i prepreki. Ono što me začudilo jest to što se ovdje ne voze brdski bicikli, nego trkalice. I u tome trenutku se rodila ljubav prema meni najdražoj vrsti bicikla.

U najmanju ruku – zanimljivo

Sada sam ponosni vlasnik Koninog free range modela Rove, koji svoje temelje ima upravo u ovome sportu. Široke i deblje gume nego trkalice, ali ista agresivna geometrija i pogoni kombinirani sa čelikom ili barem aluminijem sa čeličnom vilom čine pakiranje koje vas zaista može odvesti bilo gdje. A i bicikli izgledaju sjajno.

Vozeći bicikl koji se rodio iz ciklokrosa mogu reći kako osim njega jednostavno ne trebate imati drugi bicikl. Idete na dug put cestom? Nabacite uske slick gume i možete. Blatobrani i takozvani „gepek“? Zašto ne. Blato do koljena ili gruba cesta – samo dajte. Prilično sam siguran kako ova vrsta bicikla nije dobra samo za skakutanje po korijenju ali to je nešto gdje bi ja prošao gore nego bicikl.

Isn’t she looovely

Dakle, ako razmišljate o kupovini vašeg novog ljubimca na dva kotača i želite nešto drugačije, istražite malo i ovakve modele i isprobajte pokoji. Tko zna, možda se zaljubite kao i ja i više nikada ne pogledate nijednu drugu vrstu bicikla!

Novi bicikl nije daleko

Ukoliko vam treba nešto više novca za kupovinu baš onog bicikla kojeg najviše želite, tu su Addiko Blic krediti.

Čitaj dalje

Komentiraj članak

Tvoja email adresa neće biti objavljena. Sva polja označena sa * su obavezna